måndag 21 januari 2013

Det ropar och jag svarar - svårare än så är det inte

Jag tänkte skriva om teknikkrånglet och jag kommer att hålla mitt löfte, för jag ska syssla med just detta under hela den här våren.Det som skulle ha blivit en skriven akt av frustration och vanmakt i förhållande till havererade telefoner, trasiga datorer och dålig uppkoppling samt knepiga telefonköer och omkopplingar som kunde göra den allra mest tålmodige personen till haverist blev bara en tystnad. Jag tystades, kan man säga, eller kopplades ur. Och jag är bara en bagatell i universum, men tänk om det drabbar flera, kanske hela folk. Sårbarheten är uppenbar och vi skall inte lägga vårt öde i händerna på IT-teknikerna. De kalibrerar (!) för dåligt.

Men inte längre. En frustration blev ett engagemang och nu har jag till och med fått ett regeringsuppdrag att undersöka villkoren för digital delaktighet respektive digitalt utanförskap utifrån ett medborgarperspektiv. http://www.digidel.se/just-nu/regeringen-ger-linneuniversitetet-i-uppdrag-att-studera-hur-frivilliga-krafter-bidrar-till-okad-digital-delaktighet/ En händelse som skulle kunna vara en tanke. Vinkeln som skall brukas är den nerifrånstyrda, frivilliga insatsen att skapa delaktighet och jag kommer att få hjälp av myndigheter som Handisam och Post- och Telestyrelsen, Digidel och förstås biblioteken. Jag skall bjuda in några spännande forskare till rundabordssamtal och jag skall granska de utvärderingar som gjorts. Det skall bli väldigt intressant.

För övrigt har jag och F börjat åka skridsko och vi gillar det. Och så har börjat se mig om efter ett nytt hus.

Allt gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar